9 gode grunde til at du skal styrketræne, og hvordan du kan gøre det.

Vi kender det alle – efter en lang arbejdsdag og huslige pligter, har vi mest af alt lyst til at slappe af foran fjernsynet eller læse en god bog, men vi skal jo over og træne. Hvorfor skal vi det? Hvad får jeg ud af at stå og svede sammen med en masse andre mennesker? Jeg har ikke trangen til den perfekte krop!

Men styrketræning er meget mere end six-pack og svulmende biceps. I denne artikel vil vi komme ind på 9 gode grunde til, at du skal bevæge dig ned i fitnesscenteret.

1. Du reducerer risikoen for at dø af kræft med 40%

Et hold af eksperter fra Karolina instituttet i Sverige fulgte igennem 23 år 8.677 mænds livsstil. Mændene var i alderen 20 – 82 år og kom under hele forløbet til regelmæssige lægetjek, hvor de også fik testet deres styrke. Samtidig holdte forskerne øje med, hvor mange der fik kræft og døde af det. Ud fra de mange års studier kunne lægerne konkludere, at de individer, som trænede med vægte regelmæssigt, havde 30 – 40% mindre chance for at dø af kræft.

2. Du forebygger knogleskørhed

Det er blevet bevist at styrketræning øger din knoglers massefylde, da knoglerne hele tiden skal adaptere til de vægte du løfter. Når du bliver ældre, taber du stille og roligt knoglevæv. Hvis du ikke har opbygget stabile knogle gennem dit liv, har du større risiko for at få knogleskørhed, når du bliver ældre.

3. Du forebygger og reducerer slidgigt

I en gennemgang af otte studier af ældre med slidgigt konkluderede et hold videnskabsmænd, at styrketræning kan reducere gigtpatienters smerter med 35 %. Desuden tager en tyk muskelmasse belastningen af ledende, hvilket reducerer din risiko for slidgigt.

4. Du nedsætter risikoen for at få diabetes med 59%

I et studie fra Harvard School of Public Health blev 32.002 mænd fulgt gennem 18 år. I den tid forskningen stod på udviklede 2.278 af deltagerne type 2 diabetes. Dog viste det sig, at de mænd, som styrketrænede op til 59 minutter om ugen, havde reduceret deres risiko for at få diabetes med 12%. For dem der trænede mindst 150 minutter om ugen var risikoen faldet med 34%. De mænd, der både styrketrænede 150 minutter og dyrkede kredsløbstræning (power walk eller løb) 150 minutter om ugen, reducerede deres risiko for diabetes med 59%.

5. Du bliver gladere i hverdagen og mindsker depression

Det er snart en kliche, men det er rigtigt. Et fire måneders studie fra Duke University viser, at styrketræning 40 minutter 4 gange om ugen har ligeså stor positiv virkning på depression som antidepressiv medicin. På den anden side behøver du ikke at have en diagnose for at få psykiske fordele ud af styrketræning. Bare 7 minutters træning har vist at sænke tristhed, spændinger og vrede. Derudover er det en fantastisk selvtillidsbooster.

6. Du forebygger og reducerer hjertekarsygdomme

Styrketræning er din ven, hvis du vil reducere risikoen for hjertekarsygdomme. Det sker ved at du nedsætter dit blodtryk, hvilepuls og dine kolesteroltal, når du træner. Disse faktorer har alle indflydelse på dit hjertes helbred.

7. Du får større sex drive

Styrketræning har en direkte indflydelse på dit sexdrive, da det øger testosteronet i kroppen. Dette er ikke kun tilfældet hos mænd, men også hos kvinder, selvom de har 10 gange mindre testosteron i kroppen.

8. Du øger din forbrænding

Styrketræning øger din forbrænding. Jo mere muskelmasse du har, jo mere energi behøver du for at fungere optimalt. Det betyder, at du kan spise mere uden at tage på.

9. Du er sværere at slå ihjel

En af de fordele, der ikke bliver diskuteret så tit er, at du er sværere at slå ihjel, når du styrketræner. Grundet din tykke muskelmasse og dine stærkere knogler har du større chance for at overleve ulykker som bilsammenstød og fald. Du er også mere resistent, hvis du bliver overfaldet og har lettere ved at slå fra dig.

Så hvad venter du på?

Skynd dig ned i centeret og løft nogle vægte eller ud på plænen og sving med nogle kettlebells. Styrketræning har så mange fordele, at det er dumt at lade være!

Ved du ikke, hvordan du skal komme i gang. Så start på din arbejdsplads. Lige nu kan du få 4 ugers træning for 0,- på din arbejdsplads kontakt os her

Er du i tvivl om, hvilken træningsform, du skal vælge. Så er funktionel træning måske noget for dig?

Definition af funktionel træning

Funktionel træning forbedrer kroppens naturlige bevægelser, såsom at skubbe, trække eller løfte – bevægelser man ofte bruger i hverdagen og i sport. Funktionel træning stammer fra genoptræning, der ofte har til formål at træne mod en fuld funktionel krop. Dette kan være i forbindelse med skader, en operation eller for at forbedre bevægelsesbaner og kropsholdning. Blandt personlige trænere er det en populær træningsform, når de træner deres klienter.

Funktionel træning omfatter ofte træning med belastning ligesom ved styrketræning. Træningen bærer præg af øvelser, hvor flere muskelgrupper bruges ad gangen, og det er meget normalt, at hele kroppen bliver involveret i løbet af et træningspas.

Ved funktionel træning kan man bruge vægtstænger, egen kropsvægt, medicinbolde, reb, kettlebells, trx-bånd, elastikker og sandsække. Her finder man ofte øvelser, der minder om olympiske løft og styrkeløft, og som kræver en del teknik. Træningsformen forbedrer de mindre synlige stabilisatormuskelgrupper som bl.a. coren. På sigt giver træningen dig en stærk krop, som kan performe med høj intensitet.

 

Fordelene ved funktionel træning

  • Nedsat risiko for skader i forhold til andre træningsformer
  • Alle kroppens muskler trænes
  • Man opnår en bedre balance
  • Øget styrke samt smidighed i led og muskler
  • Bedre kropsholdning grundet stærkere kernemuskulatur
  • Forbedrer præstationsevnen i andre sportsgrene
  • Bedre udholdenhed

 

Funktionel træning er en træningsform for alle, fordi den kombinerer mange forskellige træningstyper. Den er ideel for dem, der ønsker at kunne performe bedre i hverdagen, hvad end det er på arbejdet, derhjemme, i træningscenteret eller til anden fysisk aktivitet.

Lige nu kan du få 4 ugers funktionel træning for 0,- på din arbejdsplads kontakt os her

2018-07-24T12:59:16+00:00mandag 11 juni, 2018|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment