//Sådan får du bugt med dine søvnproblemer

Sådan får du bugt med dine søvnproblemer


Alle mennesker har behov for søvn for at kunne fungere optimalt i løbet af dagen, men hvorfor sover man egentlig?

Din krop er indstillet til at lade op, når du sover. På den måde får du ny energi til dagen efter. Menneskekroppen kan sammenlignes med de yderst udviklede smartphones og tablets, som også skal lades op efter en bestemt tid. Det er også, mens du sover, at produktionen af testosteron og væksthormoner øges. Immunforsvaret bliver aktiveret, og din krop bliver stærkere til at bekæmpe udefrakommende infektioner og sygdomme.

Når du bliver syg, sover du mere, end du plejer. Det skyldes, at din krop arbejder bedre, når du sover. Kroppen sparer på den energi, den ellers skulle bruge til andre funktioner, som f.eks. at bevæge sig, og bruger den istedet på at bekæmpe infektionen.

 

Hvis du er stresset kan det være årsag til dine søvnproblemer

Stress er en af de mange faktorer, som kan påvirke din søvnrytme.

”Der er ingen tvivl om, at stress er én af de mange årsager til, at søvnproblemer kan opstå, og selv når det der oprindeligt stressede dig er væk, kan søvnproblemer i sig selv gå hen og blive en stress-faktor.” Siger Bobby Zachariae, professor i sundhedspsykologi på Århus Universitet og Kræftafdeling ved Psykologisk Institut.

Stress er noget, som kommer fra naturens side. Det er en forsvarsmekanisme, som din krop udtrykker. Mekanismen opstår, når du er stresset, dvs. den går i gang, når du ser en udfordring eller fare og reagere på den. Er du typen der sover let og er modtagelig overfor stress, får din krop let søvnproblemer i stressede perioder. For nogen går det over efter noget tid, men for andre kan det godt blive ved gennem en længere periode. Dermed sættes der gang i den onde cirkel, som fortsætter.

”Stress aktiverer os psykisk og fysisk og holder os vågne ved at modvirke det naturlige søvnpres. Det er sværere at falde i søvn, når man tænker på en masse problemer.” Uddyber professoren.


Motion vil hjælpe på dine søvnproblemer

Det kan betale sig at dyrke motion, hvis du døjer med søvnproblemer.

”Forskning taler for, at folk med søvnproblemer kan få en forbedret søvn, hvis de bliver fysisk aktive” Siger professor Anders Sjödin.

Hvis du bare træner i en times tid, øger du chancen for at forbedre din søvnrytme, søvnlængden og søvnkvalitet. Det skyldes at en fysisk træt krop, som er blevet træt ved at udfører en fysisk aktivitet, virker godt på stressrelaterede problemer. Fysisk motion er en meget god måde at koble af på, fordi det nedsætter dine spændinger og stress. Det øger også chancen for, at du kommer af med dine stressende tanker. Motion giver dig energi, hjælper på humøret og giver dig meget bedre søvn. Derfor er det vigtigt, du motionerer og gør en god gerning for din søvnrytme, krop og psyke. Selvom det kan være rigtig godt for din søvnrytme, skal du passe på med at dyrke fysisk motion kort tid før sengetid, da det kan have en negativ effekt på din søvnrytme.

 

5 gode råd til at forbedre nattesøvnen:

  1. Vær bedre til at dæmpe lyset, når det bliver aften
  2. Vær mindre aktiv før sengetid
  3. Drik ikke kaffe eller alkohol før sengetid
  4. Vær god til at slukke din mobil og lad den blive uden for soveværelset
  5. Vær god til at gå i seng og stå op på samme tid – det gælder også weekenden!

Husk hvis dine søvnproblemer har stået på i lang tid, er det en god ide at søge professionel hjælp.

2018-01-23T20:47:51+00:00 tirsdag 23 januar, 2018|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment