//Hvad vil det sige at spise clean?

Hvad vil det sige at spise clean?

På Instagram og andre sociale medier finder du hurtigt mange billeder af meget appetitlige og smukt anrettede sunde retter med hashtagget #cleaneating. Men hvad betyder det at spise ”clean”?

 

At spise clean betyder, at du forsøger at spise uforarbejdet og ren mad. Det vil sige, at du, i din madlavning, kun bruger friske råvarer uden tilsætningsstoffer. Clean eating er blevet italesat af diverse helseguruer og er blevet en af vejene mod et sundere liv. At spise clean er et princip, og ikke en diæt du følger, det er simpelthen en prioriteringssag ligesom en vegetar, eller en der kun spiser økologisk.

 

Ved at spise clean sikrer du, at du får den næring, du skal have. I mange forarbejdede madvarer er der tilført unødvendigt meget sukker eller mættet fedt, disse undgår du lettere ved clean-eating.

 

Der er nogle principper du kan følge, hvis du ønsker at spise clean:

 

1.    Undgå forarbejdede fødevarer

Som ovenstående allerede beskriver, skal du som det første undgå forarbejdet mad. Spis så frisk mad som muligt. Lav så vidt muligt selv dine egne dressinger, saucer eller pesto. Bag også gerne dit eget brød. Alt hvad du har mulighed for selv at producere derhjemme, bør du selv lave. Det betyder selvfølgelig også, at ting som, kiks, sodavand og mange mælkeprodukter desværre ryger. Er der ting, du ikke selv kan lave derhjemme, må du selvfølgelig godt købe dem i supermarkedet.

2.    Undgå tilsætningsstoffer

Et af de principper, som mange danskere i forvejen har fokus på, er at undgå alle typer af tilsætningsstoffer, som du finder i de mange fødevarer, de såkaldte E-numre. Der findes flere fortolkninger af clean eating. Nogle personer følger et princip, hvor de heller ikke må spise tilsat sukker, salt og fedt. Dette princip lægger sig meget op af den veganske diæt.

3.    Spis mindre men fersk kød

Spis mindre kød i hverdagen. Hold dig til det ferske kød og også gerne økologisk. Undgå diverse kødpålægsprodukter, eftersom at de er forarbejdet og mange af dem er enten røgbehandlet eller indeholder nitrit, som ikke er særligt sundt for kroppen. Pølser og bacon hører desværre også under denne kategori. Lav evt. dit eget pålæg, af enten oksekød, kylling eller svinekød, og skær det i meget tynde skiver.

 

4.    Uraffinerede fødevarer frem for raffinerede

Der er mange fødevarer såsom ris, mel og andre kornprodukter, som under en forarbejdningsproces bliver renset for skaller og urenheder. Under denne proces fjernes også mange vigtige vitaminer og mineraler. Derfor bør du vælge grove produkter som brune ris i stedet for hvide ris, fuldkornspasta frem for almindelig pasta, eller rugbrød frem for hvidt brød. De grove produkter indeholder også mange flere fibre, som er gode for vores fordøjelse, energiniveau og vores mæthed.

 

 

5.    Drik kun vand, eller friskpresset juice

Det er ikke kun fødevarer, der forarbejdes og tilsættes alverdens tilsætningsstoffer, sukker og andet. Mange drikkevarer indeholder også disse. Specielt sodavand, saftevand, energidrikke osv. Hold dig til vand, hvis du ønsker at spise clean. Juice er også en mulighed, såfremt det er friskpresset. Du kan derfor ikke nøjes med at købe en juice lavet på koncentrat nede fra supermarkedet. Alkohol bør også holdes til moderate mængder.

Følger du ovenstående principper kan du betegne dine madvaner som clean-eating, dog skal du tage det med et gran salt. Rigtig mange fødevarer, blandt andet frugt og grønt, indeholder desværre også pesticider, så selvom du følger ovenstående råd, kan det godt blive en udfordring at holde kosten ”helt clean”.

 

 

2017-10-26T12:07:28+00:00torsdag 26 oktober, 2017|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment