//De 3 kongeøvelser du skal kunne

De 3 kongeøvelser du skal kunne

Folk snakker altid om de tre kongeøvelser, men hvad er det for nogle øvelser, og

hvorfor er de så gode?

 

I nedenstående indlæg vil vi gennemgå de tre øvelser – squat, dødløft og bænkpres, og hvorfor du altid bør inkludere dem i dit træningsprogram.

1. Squat

Squat bliver kaldt en basisøvelse, fordi den stimulerer alle muskelgrupper i nedre krop – forlår, baglår, inderside, baller og lægge. Samtidig bruger du din mave og lænd for at stabilisere. Dine ben er din krops største muskelgruppe. Ved squat bruger man alle muskler og led i underkroppen. Derfor er det også en rigtig god øvelse, hvis du ønsker at træne funktionelt. Det er vigtigt, at du ved squat, har fokus på din teknik frem for antallet af kilo du kan løfte. Hvis du er helt ny i øvelsen, kan det være en god idé at blive instrueret først. En god squat kræver, at du har god bevægelighed, og det er derfor også vigtigt, at du træner din smidighed, for at kunne opbygge en god squat-teknik. Man opnår bedre fleksibilitet ved at udføre squat rigtigt.

I følgende link finder du en video med instrukser, for hvordan du kan udføre en god sqaut.

https://www.youtube.com/watch?v=bBSKbcIVoew

 

2. Dødløft

Dødløft er en fantastisk øvelse. Du træner hele bagkæden, dvs. bagsiden af kroppen herunder baglår, baller, lænd og store dele af rygmuskulaturen. Dødløft er som squat, en øvelse der kræver, at man har en god teknik. Den er effektiv, og du bør derfor ikke eksludere den fra dit træningsprogram. Alligevel ser man, at der er mange, der ikke ønsker at lave den af den simple årsag, at de er bange for at få skader. Det er ærgerligt, da øvelsen ikke er farlig, hvis du blot sætter sig ind i teknikken. Ved at træne dødløft opbygger men rygmuskulaturen, som ingen andre øvelser kan gøre, og den er et ”must”, hvis du ønsker at opbygge en stærk ryg. Dødløft er også den øvelse, de fleste er stærkest i. Øvelsen kaldes for dødløft, da du løfter vægten fra et dødt stop på gulvet.

I følgende link finder du en video med instrukser, for hvordan du kan udføre et konventionelt dødløft.

https://www.youtube.com/watch?v=91TMWH1AYAM&feature=youtu.be

 

3. Bænkpres

Bænkpres er en øvelse de fleste kender. Det er en øvelse, som mange ønsker at blive stærk i – især mænd. Den træner primært brystmuskulaturen, men er som squat og dødløft, også en øvelse, der involverer flere led. Ved bænkpres stimulerer du også skulder samt bagsiden af overarmen (triceps). Det er en øvelse, du let kan blive stærk i, og du oplever hurtigt fremgang med din træning. Den er essentiel, hvis du ønsker at opbygge en stor brystkasse. Ligesom ovenstående to øvelser er det vigtigt, at du her lærer den korrekte teknik. Hvis du ikke sætter dig ind i denne, risikerer du at belaste dine skuldre mere end nødvendigt, hvilket på sigt kan føre til skader. Øvelsen kaldes for bænkpres, fordi du ligger på en bænk, og skal presse vægtstangen op fra brystkassen.

I følgende link finder du en video med instrukser, for hvordan du kan udføre bænkpres.

https://www.youtube.com/watch?time_continue=247&v=uhOr-YfMaL4

 

Hvad end du ønsker en stærk, stor, eller funktionel krop, bør disse tre basisøvelser altid være inkluderet i dit træningsprogram. Basisøvelser stimulerer mange muskler, de er mere udmattende, og mere fedtforbrændende. Udover dette forbedrer du din neuromuskulære koordination – samarbejdet mellem hjerne og muskler, fordi nervesystemet stimuleres. De store basisøvelser kommer du ikke uden om, hvis du ønsker at blive stor og stærk, og du kan desuden spare tid ved at implementere disse i træningsprogrammet, i stedet for isolationsøvelser.

 

 

2017-09-05T13:14:15+00:00tirsdag 5 september, 2017|Ikke kategoriseret|0 Comments

Leave A Comment